12.12.2022

Spotify uverejnil report podcast trendov za rok 2022

Kým rok 2021 bol v prípade podcastingu rokom príbehov a explózie obsahu, rok 2022 je zas rokom jeho diverzifikácie. To sa odrazilo nielen na žánrovej rôznorodosti podcastov ale aj na rozsiahlejšom vekovom zastúpení poslucháčov podcastov. Nasledujúce informácie sú sumárom podcast prieskumu, ktorý realizoval Spotify v období od októbra 2021 do septembra 2022.

Počúvanie podcastov prudko stúpa hlavne v krajinách južnej Európy. Kým podcastovo stabilné trhy (UK, Nemecko, USA) zaznamenali 30 až 60 % nárast v počúvanosti a počte stiahnutí podcastových epizód, v krajinách ako Španielsko, Taliansko či Francúzsko sa tento nárast pohybuje v rozmedzí od 200 do 300 %. Poslucháčsky trh má aj najďalej najsilnejšie zastúpenie vo vekovej kategórii 25 až 54 rokov, no po prvýkrát sa výraznejšie zvýšil aj segment s poslucháčmi od 14 do 17 rokov a 55+. Publikum sa tak z hľadiska konzumu tohto typu obsahu opäť stáva rôznorodejším.

Čo a ako počúvame?

Tak ako sa vyvíja publikum podcastov, tak sa vyvíjajú aj spôsoby ich počúvania. Či už sme na cestách alebo doma, väčšina z nás na počúvanie podcastov uprednostňuje mobilné zariadenia. Potvrdzuje to aj skutočnosť, že až 77 % všetkých návštevníkov Podmaz.sk k nám prichádza práve z mobilných zariadení. Na všetkých platformách si poslucháči najviac naladili podcasty z kategórií "Spoločnosť a kultúra" a "Spravodajstvo". Zdá sa, že Anglicky hovoriace krajiny majú záujem zlepšiť sa predovšetkým fyzicky a mentálne. Táto skutočnosť sa prejavuje zvyšnou počúvanosťou v rámci kategórií ako „Zdravie & Fitness“. Kategória „Náboženstvo & spiritualita“ je napríklad dominantou v Taliansku. Hneď za nimi nasledujú kategórie „História“ (Nemecko) a „Hudba“ (Španielsko).

Podcasty vs. inzerenti

Zatiaľ čo na promo vlastnej značky aj naďalej najviac míňajú prví investori do podcastovej reklamy (značky ako Tech, CPG a Entertainment), Spotify zaznamenáva rast inzerentov aj zo segmentu B2B (+1254 %), Travel & Leisure (+362 %) a Medical & Pharma (+244 %). Je jasné, prečo čoraz viac značiek využíva podcastovú reklamu – prináša výsledky. V celom odvetví zo svojich podcastových kampaní inzerenti zaznamenali priemernú mieru konverzie 1,28 %, pričom najefektívnejším je umiestnenie reklamného obsahu na začiatok podcastu, teda pred prehratím epizódy. Pripomíname, že konkurenčné podcastové prostredie sa dramaticky mení. Viac o zatiaľ nevyužitom komerčnom potenciáli podcastov si môžete prečítať aj v článku Podcasty sú viac ako len audio. Otvárajú tak nové dvere do sveta komerčného predaja?

Ako promovať podcasty?

Keďže pre podcast vydavateľov všetkých rozmerov je, a aj v roku 2023 bude prioritou rast a rozvoj publika, populárnou taktikou v rámci promovania podcastov ostane krížová alebo aj vzájomná propagácia podcastov (z angl. podcast cross-promotion). Vzájomná propagácia podcastov je založená na vytváraní partnerstiev s inými podcastermi, pričom každý z vás vo vlastnom podcaste odkáže na podcast toho druhého. Vo všeobecnosti existujú dva hlavné prístupy, ktoré sa zvyčajne používajú na krížovú propagáciu: výmena reklám alebo spolupráca na obsahu. Táto taktika je podľa Spotify najefektívnejšia pri kombinácii žánrov "True crime", "Documentary", "Drama" a "Comedy fiction".

2022 Podcast Trends Report
Zdroj titulnej fotky: Adobe Stock

Zdieľať článok:

Najnovšie podcasty

BuildSpeak

BuildSpeak

Podcast je určený pre vás študentov, uchádzačov, a...

Páni v hudbe

Páni v hudbe

V podcaste Rádia Vlna sa moderátori Roman Flebo Ju...

Top podcasty

Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.