We Know How: Jasne nastavené pravidlá zlepšujú vzťahy v rodine a zefektívnia fungovanie firmy
18:56
Podcast: TREND.sk

We Know How: Jasne nastavené pravidlá zlepšujú vzťahy v rodine a zefektívnia fungovanie firmy

16.09.2024
Minimalizovanie sporov, ochrana majetku a rozloženie rizík, to ocení každý majiteľ, ktorý chce preniesť odkaz rodinného podniku na ďalšie generácie, hovorí advokátka Markéta Flanderková. Na Slovensku súčasná legislatíva neumožňuje zakladať si zverenecké či nadačné fondy. Aj preto viaceré slovenské firmy túto možnosť využívajú napríklad v Česku, kde je to legislatívne ošetrené už viac ako desať rokov. Odvtedy v Českej republike pribudlo okolo šesťtisíc zvereneckých fondov a približne tritisíc nadačných fondov. Vzostupný trend pokračuje a fondy ako forma správy majetku sú čoraz populárnejšie, potvrdzuje partnerka a advokátka v advokátskej kancelárii Portos a senior konzultantka v spoločnosti CCS Premium Trust Markéta Flanderková. „Zverenecký fond je inštitút, ktorý umožňuje počas života majiteľa usporiadať si majetkové portfólio, rodinnú situáciu a nastaviť pravidlá. Pomáha to motivovať potomkov, aby sa zapájali do rodinného podnikania a určiť hranice, aby nenastali spory. Tie totiž často po smrti zakladateľov nastávajú a vedú aj k tomu, že to firmy neustoja a členovia rodiny sa úplne rozhádajú." Založenie fondu v priemere trvá štyri až šesť mesiacov. „Odpovede na niektoré naše otázky a možnosti nastavenia a celú situáciu klient potrebuje prebrať so svojimi potomkami, niekedy sa jeho predstavy v čase menia a vyvíjajú, a tak nastavenie a podmienky upravujeme a dopĺňame. Celým procesom klienta, samozrejme, sprevádzame a navrhujeme mu možné riešenia jeho rodinnej i biznisovej situácie,“ vysvetľuje doktorka M. Flanderková. Potvrdzuje, že slovenské firmy najčastejšie hľadajú riešenia medzigeneračnej výmeny a ochrany majetku. „Na Slovensku sa stretávame s tým, že nie je vytvorená ani štruktúra firiem tak, aby boli rozložené riziká. Takže v prvom rade ju odporúčame nastaviť a zároveň pridať nadstavbu v podobe fondov.“ Firmy, ktoré majú už niekoľko rokov založené zverenecké či nadačné fondy dnes oceňujú najmä definovanie pravidiel v rámci rodinného podnikania. „To pomáha i v prípade, keď prichádzajú do rodiny partneri detí, ktorí majú rôzne predstavy o ďalšom fungovaní firmy, i v prípade rozvodov. Vtedy je dobré povedať, my máme takéto pravidlá a podľa nich sa riadime. Pomáha to aj pri celkovom zefektívnení majetkových štruktúr. Takto je lepšie chránený majetok rodiny. Nielen fondy, ale vytvorenie celej štruktúry zlepší celkové fungovanie rodinnej firmy aj rodiny.“ M. Flanderková zo skúseností s mnohými firmami odporúča predovšetkým riešiť situáciu včas. „Netreba nechať dôjsť rodinnú situáciu do takých konfliktných situácií, kedy už je ťažké nájsť nejakú vyhovujúcu cestu pre viacero strán.“ Konkrétne príklady z praxe aj ďalšie odpovede na efektívne možnosti správy majetku si môžete pozrieť aj vo videorozhovore: Podcasty We Know How vznikajú v spolupráci s komerčným partnerom.

Podcast TREND.sk je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.