Jakub Hankovský: Ako môže byť prieskum dôveryhodný, keď mňa sa nikto nepýtal?
30:22
Podcast: OK 360°

Jakub Hankovský: Ako môže byť prieskum dôveryhodný, keď mňa sa nikto nepýtal?

01.06.2023

Prieskumy sú už dlho súčasťou verejného diskurzu a politickej kampane. Za posledné roky prešli vývojom a v súčasnosti sú presnejšie a spoľahlivejšie.

„Ak sa pozrieme na neverejné prieskumy, ktoré zadávajú firmy, inštitúcie alebo štát, ktorý začal oveľa intenzívnejšie pracovať s prieskumami, tak to samé o sebe hovorí, že keď si to zadávateľ platí a používa prieskumy opakovane, tak im pravdepodobne dôveruje. V každej inštitúcii sa však nájdu jednotlivci, ktorí im nedôverujú. Či už preto, že prieskum nedopadne tak, ako by si priali alebo majú nejaké bariéry voči prieskumom ako takým, ktoré vychádzajú z nejakých skúseností. Viac sa spoľahnú na intuíciu ako keby mali dôverovať prieskumu,“ vysvetľuje Managing Director prieskumnej agentúry IPSOS Jakub Hankovský.

Potom sú to ďalšie prieskumy, ktoré sa týkajú spokojnosti spotrebiteľov a špecifickú skupinu tvoria politické prieskumy o dôveryhodnosti politických strán. Tým však ľudia často nedôverujú. Prečo je to tak? 

„Tých dôvodov je skutočne veľa, od samotnej nedôvery prieskumom ako takým, lebo tomu ľudia nerozumejú. Pod každým zverejneným politickým prieskumom nájdete v komentári tvrdenie, že je to hlúposť a mňa sa nikto nepýtal. Chýba tam pochopenie základného fundamentu prieskumu. Ak sa pýtame správne a korektne, tak je do istej miery potrebné to zovšeobecniť na celkovú populáciu. Navyše politické prieskumy sú metodologicky a technicky náročné na spracovanie, a práve preto si každá agentúra zváži či urobiť takýto prieskum alebo nie, pretože ide s vlastnou kožou na trh,“  hovorí v podcaste Stratégií OK 360°​. 

Dozviete sa aj: 

  • Prečo sa vždy pred voľbami objavia čudné prieskumy úplne neznámych agentúr na jedno použitie? 
  • Ako sa cez prieskumy manipuluje verejná mienka? 
  • Akú dôveryhodnosť majú prieskumy a čo sú ich zásadné chyby? 
  • Na čo si treba dať pozor a aké chyby nastávajú pri interpretácii? 
  • Ako by vyzeralo naše rozhodovanie, ak by sme vôbec nemali prieskumy? ​

Podcast OK 360° je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.