#106 Cenotvorba si pýta vašu pozornosť, nie peňaženku
58:29

#106 Cenotvorba si pýta vašu pozornosť, nie peňaženku

14.07.2021

Peter Krišťák pôsobí v spoločnosti Pricewise, v ktorej pomáhajú klientom zvyšovať ich výnosy. V podcaste sa rozprávame na tému cena a jej tvorba. Táto téma môže na prvý pohľad znieť nudne, no jej dôležitosť v marketingovej stratégii je nespochybniteľná. Koniec koncov, práve toto P zo 4P marketingového mixu nás živí.

Cenotvorba je rozhodovanie o cene a všetkom, čo s tým súvisí, ale je zamontovaná aj do úplne všetkého, čo sa na strane výnosov deje. Dôležité je uvedomenie si, že cenotvorba je zo strategického pohľadu priamo v produkte. Ľudia zabúdajú, že toto P je súčasťou úvodného rozhodnutia. Nejde o to, čo budeme robiť, ale čo za koľko budeme robiť, aby v tom bola požadovaná hodnota a aby sme mohli byť úspešní.

  • Pri cenotvorbe sa stále musíme pozerať na svoju konkurenciu a kontrolovať nie len svoje náklady, ale aj to, čo sa deje na trhu. To najdôležitejšie však je pozrieť sa zákazníkom do očí. Musíme chápať s kým máme dočinenia a či je to jeden segment zákazníkov, alebo viaceré, prečo a ako často sú moji zákazníci ochotní mi prinášať tržbu. Práve tejto oblasti by mal pricing líder venovať 70% energie.
  • Podnikateľ by mal vedieť, že zákazníci sú rôznorodí a nemal by tlačiť jednu cenu všetkým. Faktom však je, že nemá šancu ísť na individualizovanú cenotvorbu s každou transakciou, preto by sa mal snažiť s cenou pracovať a rozmýšľať nad kľúčovými rozdielmi v hodnote toho, čo im odovzdáva.
  • Cenový imidž je súčasťou toho, ako chce firma pôsobiť navonok. Firma komunikuje to, ako je drahá nie len cenovkami, ale častokrát ešte viac tým, ako vyzerá všetko to, čo prijíma druhá strana. Patrí tam napríklad vzhľad predajne, emailu, alebo spôsob oblečenia zástupcu. Cenový imidž je to, čo ostane zákazníkovi v mysli a to, čo si myslí, že stojíte.
  • Riešením toho, keď sa firma dostane do cenovej vojny, cenovej špirály môže byť to, keď prinesie inováciu. To znamená nový produkt, nové nastavenie ceny a obnovenie portfólia. Jednoducho je potrebné odísť preč od produktu, kvôli ktorému sa price point znížil.
  • Základom vernostných programov je to, že nie každému dávame toho rovnako, ale za odmenu. Najlepšie vernostné programy sú také, ktoré nedávajú len zľavu, ale zlepšujú zákazníkom život. Vďaka digitalizácií začne byť vernostný program súčasťou toho, ako značka funguje, čo komu a kedy komunikuje.
  • Peter nám na záver odkazuje, na čo si pri cenotvorbe máme dávať pozor.

    • Netreba sa báť experimentovať a treba sa snažiť načúvať. Sú rôzne prieskumy, ale nič nenahradí one to one rozhovor so zákazníkom. Treba sa ho snažiť pochopiť, prečo tak rozmýšľa, čo sa mu páči, čo nepáči, čo bolo zlé a prečo.
    • Netreba si myslieť si, že cena je len jedna, a to aj keď máme jednoduchý produkt. Ceny sú rôzne. Nemusí to byť ideálne, ale stačí, aby sme aspoň kľúčové segmenty uspokojili trochu inak a prípadne nemali len jednu možnosť, ale aspoň 2, či 3. Tá prvá najlacnejšia láka zákazníkov do obchodu, tá druhá a tretia je určená na upsell.
    • Máme byť presní, najmä v nákladoch, počítať konzervatívne a skúsiť pochopiť, či nemrháme energiu na niečo, čo nemusíme robiť.

    Podcast Marketing v praxi je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

    Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
    Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

    Technické cookies

    Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

    Funkčné cookies

    Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

    Analytické cookies

    Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

    Marketingové cookies

    Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.