#65 Rodinné podniky – keď emócie idú bokom
Monja Prole ako koučka a mentorka, pod hlavičkou Vonet GroUp, pomáha rodinným ale aj nerodinným podnikom s ich napredovaním. Téma rodinného podnikania možno na prvý pohľad nebude téma, na akú ste v našich podcastoch zvyknutí, ale keďže sa v praxi stretávame s problémami, ktoré rodinné podniky riešia a vidíme ich dopad na marketing, rozhodli sme sa vám priniesť hodnotné informácie aj z tejto oblasti.
Monja nám v podcaste rozpráva o tom, aký je rozdiel medzi koučingom a mentoringom. Častokrát sa v rodinných podnikoch stáva, že vzniká rozdiel medzi tým, čo potrebuje firma a medzi tým, aké sú očakávania od rodinných príslušníkoch, ktorí pracujú vo firme. Monja nám povedala, ako sa dá vyriešiť táto situácia.
„Dôležitá je obojsmerná komunikácia, aby sa veľa diskutovalo, a aby aj majiteľ pochopil, že práve vtedy, keď je ten tím súdržný a pracuje na spoločnom cieli, tak produktivita a efektivita je omnoho vyššia, ako keď sa zamestnanci podieľajú na vízií niekoho iného. Pretože položte si otázku, chceli by ste pracovať na snoch niekoho iného?“
Častým problémom v rodinných firmách je nálepka ako napr. „majiteľova dcéra“, ale aj rivalita medzi členmi rodiny. Monja nám hovorí o tom, ako sa to dá riešiť a ako napríklad vyriešiť aj problém nástupníctva.
„Majitelia častokrát svoje deti hodia akoby do ohňa, čo je na jednej strane fajn, ale na druhej strane, práve tí iní zamestnanci, ktorí nie sú rodinní príslušníci, im nič nedarujú a za každý chybný krok sú trestané. Rodičia veľmi často kladú na tieto deti oveľa vyššie nároky.“
„Staršia generácia chce vidieť výsledok toho, čo investovali do marketingu, v krátkej dobe. Nechápu dôležitosti budovania značky, ktorá je v dnešnej dobe naozaj nevyhnutná. Ak investujeme do marketingu správne, dokážeme sa týmto spôsobom odlíšiť od konkurencie. Potrebné je do marketingu investovať dlhodobo, nie iba chvíľkovo.“
V podcaste sa okrem toho dozviete aj:
- v čom je rodinný podnik iný ako nerodinný podnik
- ako sa vytvára vízia a poslanie v rodinných podnikoch
- aký osobnostný test nám pomôže odhaliť našu osobnosť
- aké problémy v oblasti HR riešia rodinné firmy
- čo treba urobiť pred nástupníctvom člena rodiny na vyššiu pozíciu
- že rodičia, majitelia, často posudzujú svoje deti podľa seba
- aké sú najčastejšie chyby v rodinných podnikoch v rámci nastavenia procesov
- ako to je so vzdelávaním v rodinnej firmy
- ako sa jej darí presvedčiť rodinné firmy, aby s ňou spolupracovali
- čo Monja považuje za svoju najväčšiu školu života
- ako prebieha spolupráca s mentorom v rodinnej firme
Monja nám v podcaste zdôrazňuje to, že je veľmi dôležité, aby firmy mali stanovenú jasnú víziu a poslanie. Tie by mal majiteľ ďalej šíriť, a to nie len ku ostatným rodinným príslušníkom, ale všetkým zamestnancom.
Ak by ste sa chceli hlbšie ponoriť do pojmov poslanie a vízia, vypočujte si 2. epizódu zo série Kotler v praxi, v ktorej sme ich rozoberali.
Podcast Marketing v praxi je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.