Výskumník Sloboda: Čitatelia viac dôverujú článkom, ak obsahujú informáciu o fact-checkingu
32:04

Výskumník Sloboda: Čitatelia viac dôverujú článkom, ak obsahujú informáciu o fact-checkingu

19.06.2024

12. júna 2024 boli koaličné strany SNS a Hlas vo finálnej fáze dohody na zákone, ktorým zrušia RTVS. Má sa rozdeliť na Slovenskú televíziu a rozhlas. V tejto epizóde podcastu sme sa zamerali na mediálne prostredie na Slovensku. O tom, ako rôzne pohyby v médiách ovplyvnili politické diskusie a o najnovšom výskume o dôveryhodnosti médií v strednej Európe sa rozprávala Veronika Jursová Prachárová so šéfkou portálu Demagóg.sk Veronikou Frankovskou a s výskumníkom Ústavu verejnej politiky UK Matúšom Slobodom.

O tom, ako rôzne pohyby v médiách ovplyvnili politické diskusie a o najnovšom výskume o dôveryhodnosti médií v strednej Európe, sa rozprávala Veronika Jursová Prachárová so šéfkou portálu Demagóg.sk Veronikou Frankovskou a s výskumníkom Ústavu verejnej politiky UK Matúšom Slobodom.

Frankovská poukázala na zlú interpretáciu koaličných politikov, keď porovnávajú súčasnú situáciu so zmenami z roku 2010. Podľa koalície mal byť vtedy cieľom spojenia rozhlasu a televízie odstránenie riaditeľa Nižňanského. „Zhodnotili sme, že takéto porovnávanie je zavádzajúce, keďže dobová diskusia neukazovala, že by sa vtedy politici zásadne vyjadrovali, že ide o Nižňanského alebo že by opoziční politici tento krok kritizovali. Naopak opozičná SNS s týmto zlúčením súhlasila,“ uviedla. Frankovská taktiež zvýraznila, že jedným z hlavných argumentov pre zlúčenie bol zlý hospodársky stav televízie a zlúčenie malo priniesť šetrenie. Teraz podľa nej samotní predkladatelia zdôrazňujú, že im ide o zmeny v obsahu vysielania.

Matúš Sloboda v druhej časti podcastu priblížil výsledky medzinárodného výskumu o udržateľnosti médií v strednej Európe, vrátane otázky ich dôveryhodnosti. „Ak čitatelia dôverujú obsahu, je pravdepodobné, že médiu prinesú aj nejaké peniaze. Cez predplatenie alebo nejaké dary,“ uvádza Sloboda.

V expertnom prieskume sa takmer všetci zhodli, že ak je fact-checking súčasťou bežného spravodajstva, je to veľmi zaujímavé pre čitateľa. Sloboda ďalej uvádza, že v rámci ďalšieho experimentu zistili, že ak do pomerne nezaujímavej správy o veterných turbínach pridali informáciu, že článok prešiel fact-checkom, výrazne to zvýšilo mieru dôvery čitateľov k tej správe. Čitatelia mali väčší sklon prispieť médiám, ak overenie faktov v článku uskutočnila tretia strana - externá expertná organizácia.

Podcast nahrávala Veronika Jursová Prachárová.

Podcast Podcasty Aktuality.sk je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.