#111 Neotvárame sa v tichu "zlému"? / Reginald Slavkovský
01:54:03

#111 Neotvárame sa v tichu "zlému"? / Reginald Slavkovský

29.08.2025
S RNDr. Mgr. Reginaldom Adrián Slavkovským PhD. sme sa v lese rozprávali o týchto otázkach: budeme vám vďační, ak nás podporíte: https://nakazdomzalezi.darujme.sk/podporte-nas-8369f/ Čo je Modlitba súhlasu tvojimi slovami? Spomínal si mi, že sa ti neraz stalo, že niektoré osoby, ktoré boli kontemplácii otvorené, predsa vyjadrili obavu, alebo možno aj strach, či sa v tichu modlitby súhlasu neotvárajú akejsi ničotnej prázdnote, alebo zlým duchom. Ja mám s takýmito výtkami podobnú skúsenosť. Čo si myslíš, z kade takéto obavy prichádzajú, čoho sa to v skutočnosti ľudia boja a je tento strach oprávnený? Teraz sa presuňme k vnútorným rodinným systémom, alebo IFS. Aká je základná premisa modelu IFS ohľadom ľudskej mysle, a ako vníma koncept „mnohonásobnosti“? IFS opisuje myseľ ako zloženú z „častí“. Mohli by ste vysvetliť, čo sú tieto „časti“ a tri hlavné typy rolí, ktoré zvyknú zaujímať (Manažéri, Hasiči, Exilanti)? Kľúčovým konceptom v IFS je „splynutie“ (blending). Čo znamená, keď sa časť „spojí“ (blended) s vedomím človeka, a aký je cieľ „rozpojenia“ (unblending) v IFS terapii? IFS tiež hovorí o „Ja“ s veľkým „J“ (Self). Čo je toto „Ja“ v modeli IFS, a aké sú jeho vlastné kvality, často označované ako „8 C“ Je "Ja" v IFS oddelené od "Ja" druhého človeka? Ak nie je, nestrácam v kontakte s "Ja" všetku moju individualitu? Res. nie je cesta k "Ja" obyčajná strata individuality? Modlitba súhlasu aj IFS sa zameriavajú na prepojenie jednotlivcov s hlbším, autentickejším aspektom samých seba. Ako podľa teba koreluje „pravé Ja“ alebo jadro človceka, ako je chápané v kontexte Modl.súhl, s „Ja“ opísaným v modeli IFS Richarda Schwartza? V spiritualite sa často používa aj pojem ega. Pri modlitbe súhlasu si viem predstaviť kde hrá, alebo prestáva hrať rolu. Kde je ego v teórii IFS? MS zdôrazňuje „otvorenie mysle a srdca – celej našej bytosti – Bohu, Najvyššiemu Tajomnostu, ktoré je za myšlienkami, slovami a emóciami“, a povzbudzuje k „prehĺbeniu nášho vzťahu so živým Kristom“ vedúcemu k „spoločenstvu s ním“. Tiež opisuje oboznamovanie sa s „Božím prvým jazykom, ktorým je TICHO“. * IFS definuje Ja ako „jadro nás samých“, ktoré je prítomné v každom, a disponuje vlastnosťami ako „pokoj, súcit, dôvera, jasnosť, zvedavosť, kreativita, prepojenosť, odvaha“. Je opísané ako „múdre, pokojné a láskavé Ja“ a „oko búrky“, ktoré drží všetky konfliktné časti. * o MS sa hovorí aj ako „vypnutí ega a spočinutí v Vedomom/pravom Ja“. Ako to súvisí s konceptom manažérskych a hasičských častí (ochrancov) IFS a s procesom prístupu k Ja? MS spomína jemné odmietanie „myšlienok“ (zastrešujúci pojem zahŕňajúci telesné pocity, emócie, obrazy a úvahy) a návrat k zámeru súhlasu s Božou prítomnosťou a konaním v nás. Takisto poznamenáva, že „potlačený materiál“ sa môže „vynoriť na povrch“, hoci je odmietnutý alebo podvedomý. Z pohľadu IFS, ako by sa tieto skúsenosti počas Modliby súhlasu dali interpretovať z hľadiska interakcie s „časťami“ a posunu smerom k „rozpojeniu“ (unblending)? Jeden zdroj opisuje vnútorné rodinné systémy IFS ako „vznešenú zmes psychológie a spirituality“ a uvádza, že jej účelom je „opätovné prepojenie s našou Dušou“. Tiež zdôrazňuje IFS ako užitočné pre „prácu s dušou“ a pomoc pri „vytváraní vnútornej rovnováhy a znovuobjavení našej duchovnej Celistvosti“. Akým spôsobom sa tieto dva prístupy, (kresťanská kontemplatívna tradícia vs. psychoterapia), zdajú zbiehať k spoločnému cieľu vnútornej rovnováhy a duchovnej integrácie, alebo dokonca „jednoty s Bohom“? Ak má psychoterapeutická práca na IFS podobný cieľ, ako metóda MS, počujem výčitku, že sa taktom podstata kresťanstva redukuje na psychológiu a "spása" sa akoby dosahuje poznaním, alebo psychoterapiou. Niektorým tu môže chybať Ježiš a jeho kríž. Kde tu hrá rolu Kristov kríž, alebo Ježišovo učenie? vlastnosti "Ja" v IFS pôsobia vraj spoločne; aktivácia jednej často vedie k objaveniu sa a pôsobeniu ostatných. Ja je „nadupané“ týmito vlastnosťami a nie je potrebné ho posilňovať, skôr

Podcast Na Každom Záleží je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.