01:02:30
Podcast: Ľudskosť
166. V topánkach detí v školskom veku: aké prekážky musia zdolať? (Dávid Chmelár)
23.10.2024
*Podporte podcast Ľudskosť v aplikácii Toldo na sme.sk/extraludskost Čím viac toho vieme o ľudskom vývine, tým jasnejšie sa ukazuje, ako dôležitá je v našich životoch základná škola a zážitky, ktoré si z nej odnášame. Počas formatívnych rokov sa deti naučia veľmi veľa o sebe a o tom, ako fungujú vzťahy. Do ďalšieho života si potom odnesú určité presvedčenia napríklad o tom, či sú hodnotní ľudia, či sú v niečom zaujímaví, či niečo dokážu. Či môžu dôverovať iným, byť sami sebou, a požiadať o pomoc. V tejto epizóde podcastu Ľudskosť sa Barbora Mareková rozpráva s Dávidom Chmelárom. Dávid je sociálny pedagóg, pracuje v bežnej štátnej základnej škole v bratislavskom Novom Meste a jeho úlohou je zlepšovať atmosféru a vzťahy medzi ľuďmi v škole. Pôsobí zároveň v Centre prevencie a podpory, čo je verejná inštitúcia, ktorá poskytuje psychologickú podporu deťom na školách v spádovej oblasti a robí to aj cez poradenstvo a podporu pre učiteľov a rodičov. Dávid v podcaste rozpráva, čo sa za roky práce s deťmi dozvedel o ich životoch. "Veľa detí žije s len jedným rodičom alebo majú doma niečo narušené," vraví v podcaste. "Jedna mama mi volala, či by jej syn nemohol u mňa prespať, lebo jeho otec ho chce zabiť. Ďalší žiak mi povedal, že jeho mama odišla pred piatimi rokmi na Vianoce z domu a odvtedy ju nevidel, žije iba s otcom. Vidím tiež veľa sebapoškodzovania, porúch príjmu potravy, zlý sebaobraz, nízku sebaúctu." Vysvetľuje, ako pracuje s deťmi v škole, ako ich vie podporiť a ako môže škola deťom pomôcť zlepšiť svoj sebaobraz a vzťahy s inými. Hosť odporučil knihy: Sloboda učiť sa (Carl R. Rogers, H. Jerome Freiberg) Ako som sa stal sám sebou (Irvin D. Yalom) Newsletter Barbory Marekovej: Vychádza raz za dva týždne a môžete ho dostávať e-mailom, na jeho odber sa prihláste tu. Najnovšie vydanie newslettra: Rodina na prvom mieste? Príbeh bratov Kočnerovcov ukazuje, že také jednoduché to nie je. Kapitoly: (kapitoly v epizóde môžu byť v niektorých prípadoch o pár sekúnd posunuté) (00:00:00) Úvod (00:01:45) Čo je úloha sociálneho pedagóga (00:09:40) Čím si prechádzajú školopovinné deti (00:16:18) Agresivita, osamelosť, sebapoškodzovanie a nízka sebahodnota z pohľadu sociálneho pedagóga (00:28:45) O vietnamských, ukrajinských a rómskych deťoch (00:40:22) Čo zažívajú deti v rodinách a aká je v tom úloha školy (00:46:16) Sú dnešné deti precitlivé? (00:51:34) O nízkoprahovosti (00:57:03) Ako sa Dávid stal sociálnym pedagógom (01:01:10) Záver _ Ak máte pre nás spätnú väzbu, odkaz alebo nápad, napíšte nám na ludskost@sme.sk _ Všetky podcasty denníka SME nájdete na sme.sk/podcasty _ Ďakujeme, že počúvate podcast Ľudskosť.See omnystudio.com/listener for privacy information.
Podcast Ľudskosť je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.
Autor: SME.sk
Kategórie: Spoločnosť