08. O generování poezie AI – o projektu EduPo
01:23:01
Podcast: DidLit

08. O generování poezie AI – o projektu EduPo

03.02.2025
Kačka s Albertem a Ondřejem vyrazili poprvé před živé publikum. Na diskusi v centru Didaktikon se na konci ledna našimi hosty stali dva odborníci tentokrát nikoliv z řad vyučujících literatury, ale z oblasti matematické lingvistiky (Rudolf Rosa, MFF UK) a literární teorie (Karel Piorecký, ÚČL AV ČR). Zkusili nám – i s ohledem na školní prostředí – vysvětlit, jak funguje generování textů (a zejména básní), debatovali o tom, v čem nám pomohou představy typu „digitální básník“ (a proč se třeba při jejich používání naopak ošívají), a nastínili i jak to udělat, aby AI generovala rýmy a pravidelný rytmus – tak, jak to dělá jejich vyvíjený model EduPo (projekt podpořený TA ČR). Zajímalo nás, co s tím vším ve škole: zbavuje aplikace generující básně žáky ostychu před poezií a jejími výklady? Mění AI náš pohled na umění? Znesvěcuje ho? A jak o tom s žáky diskutovat? Dozvíme se i to, jak si představu o autorském stylu konstruujeme podle výjimečných počinů (a nikoliv podle „průměru“), v čem nám generativní AI vyvrací miskoncepty o kreativitě – a dotkneme se i toho, jak o učení a jeho definici přemýšlet v kontextu strojového učení. Zmiňované zdroje: Piorecký, Karel – Husárová, Zuzana (2024): Kultura neuronových sítí. Praha: ÚČL AV ČR. https://www.digitalniknihovna.cz/knav/view/uuid:5c904eb4-12be-4d17-974c-46af8ca13de8 Podcast Proti proudu s Tomášem Mikolovem. https://www.youtube.com/watch?v=c71asMS_IfY Hiršal, Josef (1997): Párkař: básnické nápodoby. Anonym (1983): Poesie zemědělská o polním pychu, aneb, Jak by deset básníků napsalo parodické verše na písničku z Prácheňska. https://tinyurl.com/slananynka Szabó, Samuel (2020): Umelá neinteligencia: Svet se nám nestal. 4AM. https://samcobratdazdoviek.bandcamp.com/album/svet-sa-n-m-nestal Hopkins, J. — Kiela, D. (2017). Automatically Generating Rhythmic Verse with Neural Networks. https://research.fb.com/publications/automatically-generating-rhythmic-verse-with-neural-networks/. Ximing Lu a kol (2024): AI as Humanity's Salieri: Quantifying Linguistic Creativity of Language Models via Systematic Attribution of Machine Text against Web Text. https://arxiv.org/pdf/2410.04265 Porter, Brian – Machery, Edouard (2024): AI-generated poetry is indistinguishable from human-written poetry and is rated more favorably. Nature. https://www.nature.com/articles/s41598-024-76900-1.pdf Munch, Edvard: Vampýr. https://tinyurl.com/munch-vampyr Další čtení: Michal Chudoba – Rudolf Rosa (2024): GPT Czech Poet: Generation of Czech Poetic Strophes with Language Models. ArXiv.org Computing Research Repository. https://ufal.mff.cuni.cz/biblio/attachments/2024-chudoba-p3781956179788178940.pdf Doshi, Anil R. – Hauser, Oliver P. (2024): Generative AI enhances individual creativity but reduces the collective diversity of novel content. https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.adn5290 Coeckelbergh, Mark (2023): Etika umělé inteligence. Překlad Sylva Ficová. Praha: FIlosofia.

Podcast DidLit je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Autor: DidLit
Kategórie: Vzdelávanie, Ako na to
Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.