18. O bezpečném prostředí pro výuku literatury
01:25:12
Podcast: DidLit

18. O bezpečném prostředí pro výuku literatury

23.06.2025
Učitel, který se vyzná sám v sobě. Dostatečně volné školní kurikulum. Respekt k žactvu a jejich volbě (třeba i nerozvinout svůj potenciál). Transparentnost v tom, co a proč děláme, čteme a hodnotíme. A do toho všeho texty, které otevírají často velmi ošemetná témata… Před pololetím jsme s již známými hlasy Evy Markové a Kačky Dostálové nahráli epizodu, k níž se nyní vracíme v drobné sérii problémů obecněji pedagogického charakteru: konkrétně k otázce, jak se v osobním a emočně náročném prostoru literárních textů nechovat jako pedagogický slon v porcelánu.  Dotkneme se i uspořádání učiva na Gymnáziu Paměti národa a navážeme tak na linii epizod o alternativně pojatém kurikulu. Zmíněné zdroje: Bennet, Tom: Třída, průvodce chováním žáků. Čiháková, Barbora: Kterak vzděláváme mládež (III. Co vás v dějáku nenaučili Markéty Lukáškové a Průvodce literární hysterií 19. století Karolíny Zoe Meixnerové). (https://www.bubinekrevolveru.cz/kterak-vzdelavame-mladez-iii-co-vas-v-dejaku-nenaucili-markety-lukaskove-pruvodce-literarni-hysterii) Gordon Thomas: Škola bez poražených. Jindráček, Václav: Jak se učí poezie: výzkum literární výchovy v české škole. Nováčková, Jana – Nevolová, Dobromila: Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Rosenberg, Marshall: Nenásilná komunikace. Další tipy: Möhring, Britta – Schlüter, Thomas: Můžu na chvilku? : Impulzy pro dobré rozhovory ve škole. Publikace z produkce Edukační laboratoře (https://www.edukacnilaborator.cz/publikace) Zmiňované literární texty a další materiály: Stuchliková, Nela: Čítanka s nadhledem 6 až 7: pracovní sešit nejen pro tvůrčí psaní: pro základní školy a víceletá gymnázia Erben, Karel Jaromír: Kytice Juráček, Pavel: Prostřednictvím kočky Müllerová, Herta: Cestovní pas Shakespeare, William: Hamlet, princ dánský

Podcast DidLit je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Autor: DidLit
Kategórie: Vzdelávanie, Ako na to
Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.