Michal Meško z Martinusu: U nás veci vznikajú skôr intuitívne ako účelovo
57:37
Podcast: Biznislab

Michal Meško z Martinusu: U nás veci vznikajú skôr intuitívne ako účelovo

06.07.2025
V najnovšej epizóde podcastu Biznislab privítala moderátorka Daniela Marušková, CMO agentúry ui42, hosťa Michala Meška, generálneho riaditeľa kníhkupectva Martinus. Ich rozhovor poodhalil prekvapivý a netradičný prístup k budovaniu firmy, ktorý v dnešnom biznis svete pôsobí trochu ako z iného sveta. Hoci Martinus posledné roky žne jedno ocenenie za druhým, od ocenenia Podnikateľa roka až po titul Najdôveryhodnejšia značka, Michal Meško neúnavne zdôrazňuje, že „získavanie ocenení nie je primárnym motivátorom ani KPI“. Mnohé veci v Martinuse sa dejú „viac intuitívne“, ďaleko od chladných vzorcov na maximalizáciu zisku. Pre Martinus, knižného gigantu so stovkami zamestnancov a obratom viac ako 47 mil. eur (zdroj: Finstat za rok 2023 – poznámka redakcie), nie je podľa Meška primárnym cieľom každoročný rekordný finančný rast. Michal Meško vníma rast len ako „pekný vedľajší produkt toho, keď sa snažíte robiť niečo najlepšie, ako viete, a prinášať hodnotu“. Namiesto „rastu“ preto radšej používa slovo „rozvoj“, ktoré v sebe zahŕňa aj vnútorný či emočný posun. Hoci Martinus nepretržite rastie už 25 až 30 rokov, Michal kategoricky tvrdí, že si nikdy nestanovili za cieľ „porásť o toľko a toľko percent“. Čísla vnímajú skôr ako „palubnú dosku v aute“ – sú dôležité na sledovanie smeru, no nikdy nie sú samotným cieľom cesty. Ich najdlhodobejšou a najambicióznejšou víziou je „snívanie o krajine čitateľov“ – utópia, ktorá je pre nich oslobodzujúca v tom, že nemusí byť okamžite dosiahnuteľná. Poslaním Martinusu je spájať ľudí s knihami, pomáhať im vo vlastnom rozvoji s hlbokým presvedčením, že „krajina, ktorá číta, má šancu byť lepšou krajinou“ – empatickejšou, rozhľadenejšou a vzdelanejšou. Medzi ich hlavné firemné princípy patrí jasné krédo „chceme byť najlepší, nie najväčší“ a zásada, že „dlhodobo je dôležitejšie ako krátkodobo“. Práve preto odmietajú lákavé ponuky investorov, aby si zachovali absolútnu slobodu viesť firmu v súlade s ich hodnotami, bez akéhokoľvek externého tlaku na rýchly rast a následný exit. Michal Meško však s úprimnosťou priznáva, že Martinus, aj keď sa navonok môže zdať, nie je vždy rozprávka. Aj v ich inak idylickom svete sa objavujú chyby, frustrácie a veci zďaleka nefungujú dokonale. Jednou z najväčších výziev je podľa neho vedieť povedať nie dobrým nápadom, aby vedeli zrealizovať len tie najlepšie. A aj napriek deklarovanej otvorenej komunikácii je v takej veľkej firme, akou je Martinus s približne 800 ľuďmi, stále výzvou zabezpečiť, aby sa hlas každého dostal tam, kam má. Celý rozhovor s Michalom Meškom ponúka mimoriadne hlboký a inšpiratívny pohľad do filozofie Martinusu, ktorá stavia na zmysluplnom rozvoji a hodnotách, ktoré spájajú ľudí s knihami a formujú lepšiu spoločnosť. Je to ich cesta, ktorá nemusí byť tou jedinou správnou, ale je to tá, ktorá Martinusu dlhodobo a úspešne funguje. Podcast Biznislab vzniká v spolupráci Denníka SME a digitálnej marketingovej agentúry ui42.See omnystudio.com/listener for privacy information.

Podcast Biznislab je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Autor: SME.sk
Kategórie: Biznis
Táto webová stránka používa súbory cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie webovej stránky. Ďalšie informácie o tom, ako používame súbory cookies, nájdete tu.
Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov ako aj o súboroch cookies nájdete tu.

Technické cookies

Vždy aktívne cookies sú nevyhnutne potrebné na základné fungovanie. Bez týchto súborov by sme nemohli poskytovať služby, ktoré umožňujú tejto stránke fungovať.

Funkčné cookies

Funkčné cookies vylepšujú fungovanie webových stránok, nakoľko si môžu pamätať napríklad informácie ako používateľské meno, jazyk alebo preferovanú polohu. Vďaka zapamätaniu si Vašich volieb môže stránka poskytovať vylepšené a osobnejšie služby.

Analytické cookies

Tieto cookies zhromažďujú anonymné informácie o tom, ako používatelia využívajú webové stránky. Z týchto dát sa dozvieme, ako používatelia reagujú na stránku poskytnutím informácií o tom, aké oblasti navštívili, aký čas na našej stránke strávili, a či sa pri tom vyskytli nejaké problémy, napríklad chybové hlásenia, čo nám pomáha vylepšovať webovú stránku.

Marketingové cookies

Marketingové cookies pomáhajú sledovať Vaše online návštevy a aktivitu na našich webových stránkach. Uvedené pomáha poskytovať a zobrazovať Vám relevantnejšie reklamy alebo obmedzujú počet zobrazení reklamy. Tieto súbory cookie môžu zdieľať tieto informácie s inými organizáciami alebo inzerentmi. Ide o trvalé súbory cookie a takmer vždy pochádzajú od tretích strán.