Podcast:Neurológia

Sclerosis multiplex: "Relaxačné techniky"

16.03.2020
Dobrý deň, počúvate podcast venovaný všetkým pacientom so sclerosis multiplex a ich rodinným príslušníkom. Dnešný diel podcastu je venovaný téme „Relaxačné techniky“. Podcast pre Vás spracovala klinická psychologička, Alena Bednárová.

Dobrý deň, prajem všetkým poslucháčom pekný deň, moje meno je Alena Bednárová, pracujem ako klinická psychologička a v dnešnom podcaste budeme pokračovať v téme relaxácia, úľava od stresu a sústredíme sa na hlbšiu a dlhšiu formu relaxačných techník.

Ako prvé Vám predstavím relaxačné dýchanie. Máte ho vždy poruke, dych je našou súčasťou a dokonalým pomocníkom. Hlboké bráničné dýchanie je veľmi účinný protistresový liek. V jeho dôsledku sa upokojí srdcový rytmus, poklesne krvný tlak, relaxujú svaly, zlepšuje sa trávenie, dochádza k zmierneniu úzkostných stavov, depresií, k zlepšeniu spánku a spánkových cyklov.

Pri správnom relaxačnom dýchaní sa nadychujeme skôr pohybom bránice a brušných svalov, ako pohybom hrudníka. Môžeme to vyskúšať. Pohodlne sa posaďte na stoličku alebo do kresla a obe chodidlá nechajte na podlahe. Ruky nechajte voľne v lone, alebo tak, ako vám je to pohodlné. Krátko skontrolujte, či necítite žiadne nepohodlie. Vyberte si miesto na stene a sústreďte sa pohľadom na vybraný bod. Zhlboka sa nadýchnite do brucha. Dýchajte hlboko a pomaly: Vnímajte, ako sa vaše brucho ako balón nadvihuje a klesá. Pri výdychu si predstavujete, ako z vášho tela odchádza akákoľvek tiaž a napätie a rozpúšťa sa vo vzduchu. Pokiaľ sa vaša pozornosť odpúta od vybraného bodu na stene, jemne ju znovu priveďte tam, kde má byť.

Pokiaľ by sa vám začala točiť hlava alebo by ste pocítili závrat, prerušte hlboké dýchanie a vráťte sa k vášmu obvyklému spôsobu dýchania. Pokiaľ ťažkosti nemáte, dýchajte zhlboka niekoľko minút. Pokiaľ si nie ste istý, že dýchate správne, skúste tento postup. Bránica je našim najväčším dýchacím svalom v tele, nachádza sa na spodnej časti hrudníka presne na mieste, kde sa rebrá stretávajú s bruchom. Pri nádychu sa bránica pohybuje smerom dolu a brucho sa rozširuje von, aby jej urobilo miesto. Hlboké dýchanie si uľahčíte predstavou, že do vašich pľúc prúdi svieži studený vzduch a pľúca sa rozširujú dolu do brucha. Môžete to vyskúšať aj tak, že si ľahnete na chrbát. Ruky si položte na brucho, nadýchnite sa a vydýchnite. Všimnite si, ako sa brucho s každým nádychom zdvihne a s každým výdychom klesne. Pokiaľ vám to robí ťažkosti, pritlačte pri výdychu ruku na brucho. Pri nádychu sa ruka na bruchu zdvihne.

Potom položte jednu ruku na brucho a druhú na hornú časť hrudníka. Zhlboka sa nadýchnite a pomaly vydýchnite. Pri správnom bránicovom dýchaní by sa ruka položená na bruchu mala pohybovať, ale ruka na hrudníku by mala zostať takmer bez pohybu. Sústreďte sa na to, ako sa vaše brucho pohybuje horu a dolu a ako vzduch prúdi dovnútra a von. Presne tento spôsob dýchania sa potrebujete naučiť, pretože je súčasťou mnohých iných cvičení alebo je účinný aj sám osobe.

Pokročilé bránicové dýchanie môžete využiť vtedy, ak Vám už nerobí ťažkosti dýchať do brucho tak, ako sme si povedali. Zatvorte oči alebo sa za dívajte na podlahu. Nadýchnite sa a pri výdychu povedzte slovo 10. Druhý nádych by mal byť hlbší a pomalší, pri výdychu poviete slovo 9. Upozorňujem, že nádych sa má naozaj spomaliť. S každým ďalším výdychom odpočítavate až do nuly. Sústreďte sa na to, ako sa vaše telo s každým výdychom uvoľňuje. Opakujte toto cvičenie tak dlho, pokiaľ nevyprší čas určený na vašu relaxáciu. Ja osobne neodporúčam pozeranie hodiny, človeka to ruší a možno aj naháňa, lepšie je nastaviť si čas na mobile, ktorý venujem relaxácii alebo, ak na to máme priestor, riadiť sa intuíciou a vlastným pocitom, pretože telo nám samo napovie.

Autogénny tréning je metódou, ktorá pracuje s pocitmi tepla, tiaže, dychu, srdcového rytmu pomocou autosugescií. Autogénny tréning je systematicky nácvik, zameraný na rozvoj schopnosti navodiť pomocou...

Podcast Neurológia je vložený na túto stránku z otvoreného informačného zdroja RSS. Všetky informácie, texty, predmety ochrany a ďalšie metadáta z informačného zdroja RSS sú majetkom autora podcastu a nie sú vlastníctvom prevádzkovateľa Podmaz, ktorý ani nevytvára ani nezodpovedá za ich obsah podcastov. Ak máš za to, že podcast porušuje práva iných osôb alebo pravidlá Podmaz, môžeš nahlásiť obsah. Ak je toto tvoj podcast a chceš získať kontrolu nad týmto profilom klikni sem.

Kategórie:Zdravie
×
Náš web používa cookies, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie a skvalitňovanie jeho služieb, bez osobnej identifikácie jednotlivých používateľov. Pri používaní nášho webu však môžu naši partneri využívať cookies, ktoré sú personalizované, ale iba v prípade ak ste im už takýto súhlas udelili. Chcem vedieť viac.
OK